Stel cookie voorkeur in
navigatie

Alle kansen van de wereld

Surplus is een collectief van 25 scholen die intensief samenwerken. Surplus betekent meer. Meer kansen voor leerlingen en medewerkers. Meer onderwijs dat werkt. Meer talentontwikkeling. Meer resultaat. Op de scholen van Surplus krijgen groot en klein alle kansen om te ontdekken waar zij goed in zijn. Alle kansen om de wereld te onderzoeken. Alle kansen om te leren zelf antwoorden en oplossingen te vinden. > lees meer

Zwerm maakt eigen radio

Geplaatst op 27 maart 2019

Sinds vorige week zijn de kinderen van obs De Zwerm elke vrijdagochtend om 11:00 uur live te beluisteren op radio Schagen FM met hun eigen programma 'De Zwerm FM'.

Wat zeg je als het lokale radiostation je benadert met de vraag of de kinderen van jouw school een aantal radio-uitzendingen willen verzorgen? Dan zeg je natuurlijk: ‘ja, graag!’ Want er valt van alles te leren. En het is vooral ook nog eens ‘heel erg leuk’, vinden de radiopresentatoren van De Zwerm.
Lokaal radiostation Schagen FM had de wens om meer met kinderen te doen in hun radioprogramma’s. Al brainstormend ontstond het idee om basisscholen te benaderen. Jannie Mazereeuw, vrijwilligster bij Schagen FM en woonachtig in Sint Maarten, besloot de school op haar eigen dorp te benaderen voor een eerste serie programma’s. “Bij De Zwerm werd ons idee heel enthousiast ontvangen. Toen we gingen polsen, bleken er wel veertig kinderen uit de groepen 5 tot en met 8 belangstelling te hebben om mee te doen.”

 

Zelf muziek uitkiezen
In een periode van tien weken verzorgen steeds vier kinderen een uitzending van ‘De Zwerm FM’ in de studio van Schagen FM. ParaMeter is erbij als Tess (groep 7), Noa (groep 6), Sem (groep 5) en Bram (groep 8) naar de studio komen voor de eerste aflevering. “Elke week bereiden we een uitzending voor met de kinderen die dan aan de beurt zijn. Per keer kiezen we een ander thema”, vertelt Jannie. “We beginnen de serie met het voorstellen van de school, daar gaan de kinderen iets over vertellen. Verder hebben ze zelf de muziek uitgekozen en hebben ook de leerkrachten nummers aangeleverd.” Ze laat het programma zien waarin per moment is vastgelegd wie er aan het woord is en welke muziek wordt gedraaid.

Intussen stappen de kinderen de studio in. Ze kunnen een enthousiast ‘wooooow’ niet onderdrukken. Het mengpaneel, de microfoons en de koptelefoons in de geluiddichte ruimte maken wel indruk. “Hoe weet je nou welk knopje waarvoor is?”, vraagt Bram aan presentator Ed van Oerle. “Ach, dat leer je snel genoeg”, vertelt Ed, en hij legt geduldig uit hoe hij weet welke microfoon bij welke schuif op zijn mengpaneel hoort. De kinderen vinden het ‘spannend’, maar vooral ‘heel leuk’ dat ze een programma gaan presenteren. En natuurlijk helpt Jannie ze een beetje, dus dat komt wel goed. De koptelefoons gaan op, de rode lamp gaat branden, en dan opeens zitten ze in de uitzending.

 

Live in de uitzending
Bram opent het programma, hij heet de luisteraars welkom bij De Zwerm FM en vertelt wat er allemaal zo leuk is aan de school. Nu is het toch wel spannend, af en toe valt hij even stil en denkt hij diep na over wat hij ook alweer allemaal zou vertellen. En dan kondigt hij het nummer aan dat hij zelf heeft uitgekozen. Ed start de muziek in en de rode lamp gaat weer uit. Zo, de kop is eraf. Bram slaakt een diepe zucht. “Ik voelde me opeens heel erg raar.”

Noa is daarna aan de beurt. Jannie stelt haar allerlei vragen over de school en met een rode kleur op haar wangen geeft ze antwoord. Ook Tess doet een interview met Jannie. Sem pakt het anders aan. Hij heeft zijn tekst uitgetypt en op papier meegenomen. Daarin vertelt hij het een en ander over de meesters, juffen en ouders die helpen op school. Bijna aan het einde van de uitzending blijkt er nog tijd voor een extra stuk muziek. Nielson met IJskoud galmt door de studio. De meisjes zingen de tekst letterlijk mee.

 

Stil zijn
En dan opeens is het uur voorbij. We peilen de reacties. Bram: “Ik vond het soms lastig om stil te zijn als de rode lamp brandde, maar het lukte wel.” Noa: “Het was leuk om over school te vertellen, en dat we onze eigen liedjes mochten uitkiezen en aankondigen.” Tess vond het ‘superleuk’. “Gaaf dat het live was en dat je jezelf kon horen via de koptelefoon. Mijn stem klonk echt raar. Maar ik durfde wel gewoon te zeggen wat er in me opkwam.” Sem had met zijn moeder afgesproken dat ze zou luisteren. “Ik vond het een leuk idee dat ze mij kon horen aan de andere kant van de radio.” Welke tips gaan ze geven aan de kinderen die nog gaan? “Dat ze hun tekst op papier moeten meenemen, dat is veel makkelijker. En dat ze aan hun ouders moeten vragen of ze willen luisteren. Dan kunnen zij zeggen of je het goed deed, en niet te snel praatte.” Ze hebben er wel het nodige van geleerd, vinden ze. “Je leert hoe radio wordt gemaakt, hoe alle schuifknoppen werken, hoe het is om live op de radio te zijn en… dat het leuk is.” Bram weet het al helemaal zeker: “Ik wil later bij de radio werken.”
 

Meer nieuws

Publicaties

  • Geplaatst op 01 april 2019

    Samenwerking tussen ouders en school: criterium 2

    Stel dat jij vandaag je eigen basisschool zou beginnen… Hoe zou jij dan willen samenwerken met de ouders van je leerlingen? Vandaag nodigen we jou uit om daar eens over na ...
    Lees verder en reageer
  • Geplaatst op 27 maart 2019

    Stage lopen bij Surplus: wat doet de mentor voor jou?

      Als je vanuit de Pabo stage loopt op een Surplusschool, word je gekoppeld aan een mentor die jou tijdens je stage begeleidt. Wat kun je van je mentor verwachten? &bull...
    Lees verder en reageer
Meer publicaties