Stel cookie voorkeur in
navigatie

Alle kansen van de wereld

Surplus is een collectief van 24 scholen die intensief samenwerken. Surplus betekent meer. Meer kansen voor leerlingen en medewerkers. Meer onderwijs dat werkt. Meer talentontwikkeling. Meer resultaat. Op de scholen van Surplus krijgen groot en klein alle kansen om te ontdekken waar zij goed in zijn. Alle kansen om de wereld te onderzoeken. Alle kansen om te leren zelf antwoorden en oplossingen te vinden. > lees meer

Exploreon: nieuwsgierigheid kleuters behouden

De Meerpaal in Anna Paulowna werkt in stappen aan de introductie van Exploreon, waarbij de nadruk ligt op onbevangen en spelend leren. Het doel is de natuurlijke nieuwsgierigheid van kleuters ook in de groepen 3 en 4 vast te houden. De introductie bevindt zich in de aanvangsfase. De leerkracht introduceert het onderzoekend leren, dit is nog leerkrachtgestuurd. Kinderen formuleren zelf hun vragen en gaan daarna op onderzoek uit. Er is veel ruimte voor eigen keuzes.

“We beginnen de dag met de cognitieve vakken: rekenen, lezen en spelling”, vertelt Marianne Stroomer, projectleider Exploreon. “De kinderen mogen zelf kiezen op welke manier zij willen leren. Schrijven kun je bijvoorbeeld in een schrift doen, maar ook bij de zandtafel, met scheerschuim of op het digibord. Daar moesten ze in het begin even aan

 

 

wennen, maar nu zie je dat ze het oppakken. Ze krijgen goed inzicht in wat wel en niet bij hun leerstijl past. Omdat ze meer zelf bepalen, zijn ze ook meer betrokken. Daarbij is er ruimte om fouten te maken. Dat geeft lucht. Ze zijn heel bruisend bezig, op deze manier is leren leuk.”


Wat wil ik ervan leren?
’s Middags werken de kinderen aan een thema. Rond de Kinderboekenweek was dat ‘jong en oud’ en nu zijn we bezig met het thema ‘feesten’. De kinderen kunnen zelf onderzoeksvragen bedenken, die noteren ze op de vragenmuur. Zo leren ze zelf formuleren: wat wil ik ervan leren, en hoe ga ik dan mijn onderzoek aanpakken? Vervolgens gaan ze met elkaar brainstormen om ideeën te verzamelen.” Doen ze dat dan allemaal zelf? “Nee, de leerkracht neemt ze stap voor stap mee in het proces, dus zo leren ze hoe ze onderzoek moeten doen. Gaandeweg leren ze allerlei vaardigheden aan en verzamelen ze kennis.”


Ouders aan de slag
Voordat de leerkrachten met de kinderen aan de slag gingen, hebben zij eerst de ouders geïnformeerd. “We hebben tekst en uitleg gegeven tijdens de ouderavond en tijdens het koffie-uurtje konden ze binnenlopen met vragen. Begin december organiseren we de eerste workshop voor ouders, dan gaan zij zelf ervaren wat de kinderen in de klas doen. Daarvoor gebruiken we een thema waar de kinderen op dat moment aan werken.” Deze werkwijze is ook nieuw voor het team. Dat vraagt wat aanpassingen, vertelt Marianne. “We hebben een aantal teamvergaderingen geschrapt zodat we meer tijd hebben om te werken aan het thema per bouw, elkaar op de hoogte te houden en met elkaar mee te denken. Wat fijn is: iPabo en Nemo zijn bij Exploreon betrokken en zij denken ook mee.”


Volgende fase
In de volgende fase wordt de leeromgeving aangepakt, zodat kinderen ook van daaruit geprikkeld worden om onbevangen en spelend te leren. “Daarna volgt de eindfase. Dan willen we wetenschap en techniek volledig geïntegreerd hebben in ons onderwijs.” Blijf ParaMeter volgen, dan kun je binnenkort meer lezen over de ontwikkeling van Exploreon op de Meerpaal.

 

Reageer Meer publicaties

Nieuws

  • Geplaatst op 20 juni 2019

    Meerkoet werkt mee aan nieuwe curriculumn PO

    Onze obs De Meerkoet in Dirkshorn is een van de ontwikkelscholen die bouwstenen aandragen voor het nieuwe curriculum voor primair en voortgezet onderwijs. Ze werden geïnterviewd voor de editie m...
    Lees verder
  •  

    Geplaatst op 01 april 2019

    Reportages KidzReporterz in première

    Onlangs gingen de eerste reportages van de KidzReporterz teams bij Surplus in premiere in het Scagon Theater in Alkmaar. Het gaat om de reportage 'Leren in het echt’ gemaakt door leerlingen van...
    Lees verder
Meer nieuws