Stel cookie voorkeur in
navigatie

Alle kansen van de wereld

Surplus is een collectief van 25 scholen die intensief samenwerken. Surplus betekent meer. Meer kansen voor leerlingen en medewerkers. Meer onderwijs dat werkt. Meer talentontwikkeling. Meer resultaat. Op de scholen van Surplus krijgen groot en klein alle kansen om te ontdekken waar zij goed in zijn. Alle kansen om de wereld te onderzoeken. Alle kansen om te leren zelf antwoorden en oplossingen te vinden. > lees meer

Herken je talent op het leerplein

Twee meisjes uit groep 1 spelen met de Beebot. Twee jongens en een meisje uit groep 4 zijn aan het chillen in de yoga-/meditatie-/filosofieruimte. Aan de lange tafel in het midden van de ruimte werken twee leerlingen van groep 5 aan hun woordenschat. Weer een andere leerling ontwikkelt zijn programmeerkennis op de ‘kano’. Op het leerplein van De Zandhorst in Breezand staat Samen Leren centraal. ‘Door kinderen zelf te laten ervaren en doen, proberen we ze tot leren te laten komen.’

 

Onderwijs uit de klas

Op De Zandhorst is de hal – op de begane grond en op de eerste verdieping – omgedoopt tot ‘leerplein’. Op de muur staat met grote letters ‘Samen Leren’. “We willen het onderwijs wat meer uit de klas halen en tegelijkertijd inspelen op onderwijsvernieuwing”, vertelt directeur

 

 

Iris Tadic Fadjil. “Daarbij richten we ons niet alleen op high tech en ICT, maar ook op de natuur, filosofie en theater. Vandaar dat je op ons leerplein zowel een 3D-printer, een vinylsnijder en een Beebot vindt als een yoga-/meditatie-/filosofiehoek, een natuurhoek en een klein theater.” Het mooie van het leerplein is ‘dat leren meer een beleving wordt’, vindt Iris. “Dit is heel anders dan leren vanuit een boekje. Door zelf te ervaren en te doen, samen met andere kinderen, gaan onderwerpen meer leven en blijft de informatie beter hangen.” Die reacties

krijgt het team ook terug van ouders. “Nu we ook met nieuwe methodes werken voor wereldoriëntatie – De Regenboogwereldkist en De Spectrumbox – zijn kinderen veel meer betrokken en vertellen ze thuis waar ze mee bezig zijn op school. De drive om te leren is groter.”

 

Experts leggen uit

In groep 5 tot en met 7 zijn experts aangewezen die andere kinderen van De Zandhorst tekst en uitleg geven over het onderwerp waarin zij expert zijn. “Die verantwoordelijkheid leggen we bewust niet alleen bij leerkrachten neer. Op deze manier moeten kinderen zichzelf verdiepen in een onderwerp en er vervolgens over nadenken hoe ze dat aan een ander uitleggen. Door ze zelf te laten ervaren en doen, proberen we ze tot leren te laten komen. Voordeel is ook dat ze in contact komen met kinderen van andere groepen en zo van elkaar kunnen leren. Op dit moment zie je kinderen van diverse leeftijden met elkaar samenwerken op het leerplein, die uitwisseling is mooi om te zien. Kinderen krijgen er meer zelfvertrouwen van, ze leren presenteren, ontdekken waar ze goed in zijn, en aan wie ze hulp kunnen vragen voor de dingen die ze zelf niet zo goed kunnen. Het vergroot hun vaardigheden én hun zelfkennis. Naast leerresultaten, vinden we dat ook heel

belangrijk.”

 

 

Op de zitzakken

Senna en Romy (beide 4) laten de Beebot een traject afleggen op het leerplein. Ze programmeren hem via de iPad. Juf Romy vertelt: “Ze moeten bepalen welke stappen de robot zet: rechtdoor, linksaf of rechtsaf. Later kun je daar sommen of woordjes aan toevoegen: dan laat je de robot naar twee getallen gaan waarmee je een keersom maakt. Of de Beebot wijst een woord aan waarvan je de betekenis moet geven.” Najima (10) en Cailleigh (9) zijn experts van de yoga-/meditatie-/filosofiehoek. “Wij leggen de kinderen uit hoe de yoga-oefeningen werken. We laten kaartjes zien en zij moeten de oefening van het kaartje nadoen.” De kinderen zitten soms op de zitzakken om ‘met elkaar te praten over problemen’ vertellen ze. “Soms vinden ze het wel lastig om naar elkaar te luisteren.” Over wat je ervan leert: “Om elkaar te

vertrouwen.”

 

 

Toneelstukjes maken

Daphne, Rosalie en Ursula (alle drie 8) zijn natuurliefhebbers die ‘aaaaaaaltijd buiten spelen’, dus zijn zij de experts van de natuurhoek. “Wij laten kinderen de opdrachtkaarten zien en leggen uit hoe ze ermee moeten werken.” Ze laten alle ‘schatten’ van de natuurhoek zien: edelstenen, veertjes in potjes en een houten slang. “Mooi hè?” Jim (9), Olle (11), Djeamy en Thusjanthan (beide 10) vertellen graag over ‘hun’ hoek: het theater. “We bedenken spelletjes waarmee kinderen toneelstukjes kunnen maken. Door bijvoorbeeld een zin op te geven: je bent een bouwvakker, je zit in de ballenbak en je moet huilen. Daar moeten ze dan een stukje bij bedenken.” De jongens hebben zelf allemaal zo hun eigen talenten, van grapjesmaker en poppenspeler tot toneelspeler.

 

Iris en haar team glimmen van trots als ze de kinderen zo enthousiast horen vertellen. “We zijn nog maar net met het leerplein begonnen, maar ze begrijpen onze aanpak al heel goed en zijn er ontzettend enthousiast over. Dat is voor ons een bevestiging dat we op de goede weg zitten.”

 

Het leerplein van De Zandhorst wordt vrijdag 3 juni a.s. voor publiek geopend. Vanaf 18.30 uur bent u van harte welkom op
Obs De Zandhorst
Pastoor Verhoeffpark 114
1764 GS Breezand
0223 – 52 14 62

Reageer Meer publicaties

Nieuws

  • Geplaatst op 06 december 2018

    Nieuwjaar, Nieuwe Kansen

    In het kader van het nieuwe koersplan van Surplus nodigen we op 9 januari 2019 van 17.00 tot 20.00 uur de externe relaties van Surplus uit om mee te praten over de toekomst van ons onderwijs en om bo...
    Lees verder
  • Geplaatst op 19 november 2018

    First Dates groot succes

    Van 5 tot en met 9 november vonden in het kader van het werven van nieuwe leerkrachten, op verschillende Surplusscholen zogeheten First Dates plaats. Wie geïnteresseerd is in werken bij Sur...
    Lees verder
Meer nieuws