Stel cookie voorkeur in
navigatie

Alle kansen van de wereld

Surplus is een collectief van 24 scholen die intensief samenwerken. Surplus betekent meer. Meer kansen voor leerlingen en medewerkers. Meer onderwijs dat werkt. Meer talentontwikkeling. Meer resultaat. Op de scholen van Surplus krijgen groot en klein alle kansen om te ontdekken waar zij goed in zijn. Alle kansen om de wereld te onderzoeken. Alle kansen om te leren zelf antwoorden en oplossingen te vinden. > lees meer

Ik heb een klacht en nu?

Het zou mooi zijn als het niet nodig was, maar de realiteit is nu eenmaal anders; ook bij Surplus hebben we te maken met klachten. Daarbij kan het gaan om kinderen die problemen hebben thuis, ouders die een klacht hebben over een leerkracht of over de school. Op alle Surplusscholen is hiervoor een contactpersoon klachten aangewezen. Verder heeft Surplus een externe vertrouwenspersoon. Die twee rollen en functies worden nogal eens door elkaar gehaald. Hoe zit het nou precies?


’’De contactpersoon klachten heeft de rol van wegwijzer en begeleider voor mensen die een klacht willen indienen. Hij vangt de klager op, hoort de klacht aan en zorgt dat deze bij de juiste persoon of instantie terecht komt’’, zet stafmedewerker Personeel Jennifer van Dalen uiteen. ’’De contactpersoon Klachten is er voor ouders en leerlingen. Klachten kunnen over van alles gaan: van pesten en slechte communicatie tot seksuele intimidatie en mishandeling. De contactpersoon hoort de klacht aan en legt dan – afhankelijk van de klacht – contact met de schooldirectie of met een van de twee externe vertrouwenspersonen. Als een leerkracht een klacht heeft, dan is de directeur het aanspreekpunt. Lost dat niks op dan is personeelszaken of de bestuurder de volgende stap. En daarna eventueel de externe vertrouwenspersoon.’’ Leerlingen kunnen een klacht hebben over de situatie thuis, bijvoorbeeld  als zij mishandeld, misbruikt of verwaarloosd worden. ’’Een leerling kan daarmee zelf naar de contactpersoon Klachten stappen. Maar vaak is het de leerkracht die dit signaleert. Een leerkracht dient dit dan zelf te melden bij het meldpunt voor kindermishandeling Veilig Thuis. 


Boekjes en websites
Op De Keerkring in Schagen zijn Jaike van Zanten en Roelle Wasseneer de contactpersonen Klachten. Roelle is groepsleerkracht en Jaike is onder andere  pleinwacht en kindercoach. ’’Wij gaan aan het begin van elk schooljaar alle groepen langs om onszelf voor te stellen en te vertellen waarvoor kinderen bij ons terecht kunnen’’, vertelt Jaike. ’’In de onderbouw lezen we een boekje dat op kinderniveau uitlegt waar het om gaat. In de bovenbouw kijken we naar diverse websites, bijvoorbeeld over kindermishandeling en de kindertelefoon.’’ De boodschap is duidelijk voor de kinderen. ’’Dan zeggen ze bijvoorbeeld: ‘Ik kan jou alles vertellen hé?’ We zijn ook regelmatig op het schoolplein zodat kinderen makkelijk naar ons toe kunnen komen.’’  Zonodig verwijzen Jaike  en Roelle  door naar de externe vertrouwenspersoon.  De contactpersonen worden ook vermeld in de schoolgids en in het katern, een informatiewijzer die de school jaarlijks uitgeeft.


Goed gedaan
Mia Lenferink en Sabine Burgering zijn de contactpersonen voor klachten op De Kolk in Lutjewinkel; ook zij richten zich elk op een eigen bouw. ’’We zijn er pas mee begonnen, dus bij ons staat het nog in de kinderschoenen’’. Benadrukt Mia. ’’Wel hebben wij de methode ‘Goed gedaan’ geïntroduceerd over goed omgaan met elkaar. Elke twee á drie weken is er een nieuwe les en via de bijbehorende ouderbrieven houden we de ouders en opvoeders op de hoogte. Als zich problemen voordoen, gebruiken we richtlijnen van die methode om ze op te lossen. In de teamvergadering overleggen we nog hoe we de rol van contactpersoon Klachten verder invullen. Tot nu toe is het zo dat ouders op de leerkrachten of de directeur afstappen met klachten.’’ Nynke Zijlstra en Marianne van Rijn zijn de contactpersonen op ’t Zwanenest in Schagerbrug. ’’Wij hebben affiches in de school opgehangen om  onszelf bekend te maken en we hebben onszelf voorgesteld in alle klassen.’’ Nynke en Marianne hebben nog niet veel klachten ontvangen.
Het is wel fijn om dit samen te doen, dan kun je overleggen hoe je een klacht gaat aanpakken.’’ De collega’s van  ’t Zwanenest kijken uit naar de volgende bijeenkomst voor de contactpersonen. ’’Dan hopen we ook wat tips te krijgen van collega’s."
 

Reageer Meer publicaties

Nieuws

  • Geplaatst op 20 juni 2019

    Meerkoet werkt mee aan nieuwe curriculumn PO

    Onze obs De Meerkoet in Dirkshorn is een van de ontwikkelscholen die bouwstenen aandragen voor het nieuwe curriculum voor primair en voortgezet onderwijs. Ze werden geïnterviewd voor de editie m...
    Lees verder
  •  

    Geplaatst op 01 april 2019

    Reportages KidzReporterz in première

    Onlangs gingen de eerste reportages van de KidzReporterz teams bij Surplus in premiere in het Scagon Theater in Alkmaar. Het gaat om de reportage 'Leren in het echt’ gemaakt door leerlingen van...
    Lees verder
Meer nieuws