Stel cookie voorkeur in
navigatie

Alle kansen van de wereld

Surplus is een collectief van 25 scholen die intensief samenwerken. Surplus betekent meer. Meer kansen voor leerlingen en medewerkers. Meer onderwijs dat werkt. Meer talentontwikkeling. Meer resultaat. Op de scholen van Surplus krijgen groot en klein alle kansen om te ontdekken waar zij goed in zijn. Alle kansen om de wereld te onderzoeken. Alle kansen om te leren zelf antwoorden en oplossingen te vinden. > lees meer

Op weg naar de RC Cup: talentonderwijs

Deed een aantal Surplusscholen vorig jaar nog mee aan de RC Cup die werd georganiseerd door Tata Steel, dit jaar organiseert Surplus zijn eigen race. Op 25 november strijden de teams van Zandhope, De Peppel, de Niko Tinbergenschool en De Snip tegen elkaar. De voorbereidingen draaien op volle toeren, zelfs na schooltijd wordt er hard gewerkt.


Elk team een taak
De voorbereidingen starten op elke school met het indelen van de groepen in teams, die elk hun eigen taak hebben: van financiën en sponsoring tot techniek en racen. “Ik dacht dat iedereen coureur wilde worden, maar dat bleek niet zo te zijn”, vertelt Debbie van Ruler van De Snip uit Nieuwe Niedorp. “Kinderen hebben echt goed gekeken naar hun eigen talenten en daar op gesolliciteerd. Uit hun midden hebben ze ook een teamleider aangewezen, die doet de coördinatie. Als leerkracht ben je er vooral om te coachen en bij te sturen waar nodig. Verder doen de kinderen alles zelf.” Het team van De Snip bestaat uit dertien kinderen uit groep 7/8 van de Plusklas. “Ze hebben al sponsors benaderd, een ontwerp gemaakt voor het logo, T-shirts, en de auto, en nu zijn ze op zoek naar de goedkoopste drukker. Het PR-team benadert de pers, ze hopen het Jeugdjournaal te kunnen interesseren. Het zou erg leuk zijn als dat lukt.”

Coureurs en grid girls
Marco Janssen van De Peppel uit Middenmeer is onder de indruk van de betrokkenheid van de kinderen. “De kinderen die normaal direct na schooltijd vertrokken zijn, blijven nu elke middag hangen om te werken aan de RC Cup. Dat is mooi om te zien.” Dat enthousiasme zat er al direct in. “We moesten de teamindeling nog maken en toen riep een van de kinderen al dat zijn vader wel wilde sponsoren. Het ging bijna als vanzelf rollen. Nu zijn ze volop aan het oefenen met rijden en het team dat over sponsoring gaat, is bezig sponsorpakketten te ontwikkelen. Ze broeden nog op een naam, werken aan een mascotte en zijn volop aan het vloggen. Die filmpjes willen ze uiteindelijk verwerken in een totale presentatie. Verder bedacht een paar meiden dat zij wel ‘grid girl’ willen zijn, en flyers willen uitdelen. Prima, doe maar. Ze zijn echt onwijs enthousiast.” De eerste tegenvaller heeft zich ook al voorgedaan. “De auto werkte niet, uiteindelijk bleek dat ze een snoertje waren vergeten aan te sluiten. Dat krijg je als je niet eerst de gebruiksaanwijzing leest.”

 

Aan de zijlijn
“We hebben twee teamleiders aangewezen en zij hebben zich gebogen over de teamindeling”, vertelt Kelly Jansen, leerkracht van groep 7/8 van Zandhope in ’t Zand. “Inmiddels heeft iedereen zijn eigen rol en is helder wat de taken zijn. De teamleiders sturen de verschillende teams aan, dat doen ze heel goed. Verder zijn zij ook het aanspreekpunt voor mijn collega Jeroen van Dijk en mij. Wat je ziet, is dat kinderen heel goed weten waar hun talenten liggen en daar ook goed mee aan de slag gaan. Ze doen echt wat bij hen past.” Jeroen en Kelly stellen zich coachend op aan de zijlijn. “De kinderen hebben helemaal in hun hoofd hoe ze het willen doen. Volgende week gaan de monteurs aan de slag, en dan kunnen de coureurs gaan oefenen met racen. Spannend!”

 

Zelfvertrouwen groeit
De kinderen van groep 8 van de Niko Tinbergenschool in Schagen houden een logboekje bij van hun RC Cup activiteiten, vertelt leerkracht Liesbeth Zut. “Het PR-team gebruikt deze informatie voor de presentatie van het totale RC-team.” In deze voorbereidingstijd valt Liesbeth een aantal dingen op. “Sommige kinderen kunnen al goed verwoorden waarom zij geschikt zijn voor een bepaalde taak, anderen zeggen alleen maar: ‘het lijkt me leuk’. Een meisje wilde graag in het financiële team en vroeg zich af of dat kon omdat ze niet goed kan rekenen. Gelukkig zijn er rekenmachines, dus dat leek mij geen bezwaar. Nu is ze zo trots dat ze in dat team zit, je ziet haar zelfvertrouwen groeien.” De kinderen nemen hun taak allemaal erg serieus. “De vriendjes van de coureurs wilden maar al te graag ook betrokken zijn bij het racen, maar zij werden weggestuurd omdat de coureurs niet van hun taak willen worden afgeleid. Ze zijn zich ervan bewust dat er straks echt iets van ze wordt verwacht.” Liesbeth geniet van de zelfwerkzaamheid van de kinderen, maar: “Ik vind het soms lastig om te moeten loslaten. Wat helpt, is dat ik mooie dingen zie ontstaan. Dat kinderen hun verantwoordelijkheid nemen, bijvoorbeeld. ‘Juf, wilt u deze sponsorbrief nu lezen, want die moet vandaag de deur uit’, dat soort dingen. Ze snappen waar ze mee bezig zijn.

 

Reageer Meer publicaties

Nieuws

  • Geplaatst op 06 december 2018

    Nieuwjaar, Nieuwe Kansen

    In het kader van het nieuwe koersplan van Surplus nodigen we op 9 januari 2019 van 17.00 tot 20.00 uur de externe relaties van Surplus uit om mee te praten over de toekomst van ons onderwijs en om bo...
    Lees verder
  • Geplaatst op 19 november 2018

    First Dates groot succes

    Van 5 tot en met 9 november vonden in het kader van het werven van nieuwe leerkrachten, op verschillende Surplusscholen zogeheten First Dates plaats. Wie geïnteresseerd is in werken bij Sur...
    Lees verder
Meer nieuws