zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Veel ontwikkelkansen bij Surplus

Veel ontwikkelkansen bij Surplus

29 januari 2020 Eva Groslot

Marianne Stroomer startte 17 jaar geleden als leerkracht van groep 1 en 2 op Surplusschool De Meerpaal in Anna Paulowna. Dat was het begin van een loopbaan vol afwisseling, kansen en vernieuwing

“Toen het team een intern begeleider nodig had, ben ik daarin gestapt. Via allerlei cursussen heb ik mezelf verdiept en verder ontwikkeld, bijvoorbeeld op het gebied van dyslexie. Op het moment dat De Meerpaal met unitonderwijs begonnen, ben ik weer fulltime voor de klas gaan staan, in groep 8. Ik wilde meedenken en deel uitmaken van het proces.”

 

Van leerkracht tot pionier

Toen de kans zich voordeed om de opleiding tot specialist hoogbegaafdheid te volgen en te helpen de Pluskas op te zetten, besloot Marianne daarvoor te gaan. Op dit moment is zij projectleider van Exploreon, een project rond onderzoekend en ontdekkend leren waarbij ook iPabo en Nemo betrokken zijn. Ze volgt nu de opleiding Specialist Toekomstgericht Onderwijs. “Ik heb altijd veel ontwikkelkansen gekregen bij Surplus. Er is ruimte om te pionieren, vrij te denken en zo tot vernieuwingen te komen. Dat werkt heel verbindend.” Haar volgende wens is om een spiegelcoachopleiding te volgen. “Wat laten kinderen jou zien over je eigen gedrag? Daarmee hoop ik nog specifiekere hulp te kunnen bieden aan kinderen.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’