zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Speciaal onderwijs in coronatijd:focus op relatie en contact

Speciaal onderwijs in coronatijd:focus op relatie en contact

8 april 2020 Eva Groslot

Voor ouders met schoolgaande kinderen zijn dit uitdagende tijden: naast je eigen werk en zorgtaken ben je nu ook nog de leerkracht van je kind. Voor ouders met kinderen in het speciaal onderwijs is dat zelfs nog wat uitdagender. Dat weten ze maar al te goed op De Tender in Schagen, basisschool voor speciaal onderwijs en onderdeel van Stichting Surplus.

Directeur Roel de Vries en locatieleider Ilona Oldenburger leggen uit: “In het speciaal onderwijs is communicatie van cruciaal belang. Bovendien hebben de kinderen van De Tender behoefte aan aandacht, veiligheid en structuur. Nu is alles opeens anders dan ze gewend zijn, dat maakt onrustig. Daarbij hebben ze behoefte aan een duidelijke uitleg, vaak meerdere keren op verschillende manieren.” Ouders hebben het daar zwaar mee. “Omdat kinderen niet meewerken want ‘ze zijn nu toch niet op school?’, of omdat het gewoonweg niet lukt om kinderen te begeleiden bij de lesstof.” Werken met de leerkracht via Google Classrooms biedt een uitkomst, maar: “Voor deze groep kinderen is digitaal werken best ingewikkeld, daar hebben ze hulp bij nodig en een heldere instructie.”

Om ouders tegemoet te komen, biedt het team zo veel mogelijk ondersteuning aan. Ook probeert De Tender kinderen op school op te vangen. “Daarbij houden we goed voor ogen wat er kan binnen de geldende maatregelen. Het moet veilig en gezond blijven.” Ondertussen doet het team zijn best om het afstandsonderwijs leuk te maken, met een tekenchallenge, een ‘sokkenmikgymles’ en een rekenles met behulp van propjes schieten. “In ons lesprogramma zijn relatie en contact het belangrijkst, dus daar zetten we ook nu het meeste op in.”

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’