zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Thema 2:

Alle kansen voor ieder kind

Een Surpluskind kijkt met zelfvertrouwen naar de wereld. Het is in staat om duidelijk de eigen mening te verwoorden en in samenwerking met anderen invloed uit te oefenen op de directe leer- en leefomgeving.

In het aanbod op Surplusscholen is een goede balans tussen vaardigheden, samenwerken en persoonsvorming. Ieder kind ontdekt zijn talenten en krijgt de gelegenheid die te ontwikkelen. Alle leerkrachten ondersteunen en begeleiden de kinderen bij een optimale ontwikkeling. Kinderen kennen hun talenten en halen hier zelfvertrouwen uit. In de pedagogische, didactische relatie voelt ieder kind zich gezien. In de relatie met kinderen volgen al onze medewerkers de visie van Pedagogisch tact.

We realiseren onderwijs op maat, waarbij passend/inclusief onderwijs op basis van doordachte keuzes vorm en inhoud krijgt. Alle kinderen leren door te spelen, ontdekken, onderzoeken en ontwerpen binnen levensecht onderwijs. Onze kinderen zijn verbonden met en betrokken bij de wereld waarop ze worden voorbereid. Onze kinderen worden voorbereid om alle kansen te krijgen die deze wereld biedt, maar bovenal ook om deze kansen te benutten.

FILM: Het hart van goed onderwijs
Lees ook:
FILM: Het hart van goed onderwijs

Lesgeven aan kinderen die betrokken zijn, is een feest.  Maar hoe creëer je betrokkenheid en hoe zie je of een kind betrokken is? Lees er meer over in deze blog en bekijk onze film 'Hart van het onderwijs'

Lees meer

  

Surplus RC Cup
Lees ook:
Surplus RC Cup

Surplus organiseert jaarlijks een spectaculaire race voor op afstand bestuurbare auto's. Teams van leerlingen van Surplusscholen kunnen zich hiervoor opgeven. Het hele project is gericht op ondernemend leren en samenwerken. 

Lees meer

Houd mij op de hoogte van vacatures*

* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’