zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Thema 1:

Alle kansen voor een stevige basis

Surplusscholen hebben hun basis op orde! Zij voldoen aan alle gestelde (wettelijke) normen en vereisten.

De onderwijsinspectie is helder in haar wettelijke vereisten en deugdelijkheidseisen die zij stelt aan het basisonderwijs. In haar toezichtskader omschrijft zij hoe zij toeziet op de naleving van deze vereisten en hoe scholen hier aan kunnen voldoen. Hieronder zijn de indicatoren weergegeven die gerelateerd zijn aan de directe onderwijspraktijk en schoolsituatie. Voor de leesbaarheid zijn de indicatoren van het domein Kwaliteitszorg opgenomen bij het thema Samen in de wereld.

Naast tweejaarlijkse trendanalyses voeren scholen zelfevaluaties uit, waarmee zij gericht kijken naar de essentiële onderdelen van hun (onderwijs)kwaliteit en organisatie als geheel. Deze zelfevaluatie vindt plaats voorafgaand aan het bezoek van ons interne auditteam en wordt ook intensief besproken tijdens het bezoek.

Het interne Surplus auditteam fungeert als critical friend, maar doet ook niet-vrijblijvende aanbevelingen waar tekortkomingen worden geconstateerd. Het auditteam rapporteert haar bevindingen aan de directeur van de school én aan het College van Bestuur.

Meerkoet ontwerp mee aan nieuw curriculum
Lees ook:
Meerkoet ontwerp mee aan nieuw curriculum

Het Nederlandse curriculum voor het basisonderwijs wordt vernieuwd. Obs De Meerkoet in Dirkshorn is een van de ontwikkelscholen die bouwstenen aandragen voor het nieuwe curriculum. Ze werden geïnterviewd voor de editie mei/juni 2019 van PrimaOnderwijs: www.primaonderwijs.nl

Lees meer

  

Wetenschap en techniek met kleuters
Lees ook:
Wetenschap en techniek met kleuters

Hoe sterk is een dino?

"Bij een thema over dinosaurussen wilden kinderen weten hoe sterk een dino is. Dat kunnen we niet meer achterhalen, maar we kunnen wel meten hoe sterk wij zijn. Hoe zwaar kunnen wij tillen? En als we een takel of een hefboom gebruiken? Dat hebben we allemaal geprobeerd.” Dixie Visser, leerkracht op De Tweewegen vertelt over technieklessen met kleuters: zelf ontdekken!

Lees meer

Houd mij op de hoogte van vacatures*

* Als je een vacature-alert maakt of aanbevolen vacatures ontvangt, betekent dit dat je akkoord gaat met ons Privacy beleid. Je kunt je instellingen voor toestemming te allen tijde wijzigen door je af te melden.

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’