zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Ik val in en ik neem mee...

Ik val in en ik neem mee...

28 januari 2020 Eva Groslot

Je wordt vandaag gebeld dat je morgen mag invallen. Hoe bereid je jezelf daarop voor? En wat neem je mee? Britt vertelt  hoe zij het doet.

Zo doet Britt het

Britt van der Veldt is net afgestudeerd aan de Pabo en na de zomervakantie als invalkracht begonnen bij Surplus. “Ik neem altijd mijn gele koffertje mee met spullen om mezelf voor te stellen. Er zitten foto’s in van mijn vriend en onze hond, een baksteen omdat we aan het verbouwen zijn, en een krul als verwijzing naar mijn bos met krullen. Zo bouw je een band op met kinderen. Verder neem ik stickers en glitterpennen mee, die deel ik bijvoorbeeld uit aan kinderen die hard gewerkt hebben. Als de aandacht wat wegzakt, zet ik een energizer in, daarvan heb ik een heleboel in mijn hoofd. Aan het einde van de dag deel ik een vraagteken uit, die gaat naar degene die het beste heeft gewerkt aan het doel van de dag. Wie het vraagteken krijgt, mag de laatste tien minuten van de les bepalen wat we doen. Dat vindt bijna iedereen leuk. Ik maak er gewoon een leuke en leerzame dag van.”

Britt's tips: wat neem je mee?

  • Je flexibiliteit. Elke school is anders, dus stel je open en stem af op wat op dat moment, op die school en in die klas nodig is. Overigens kunnen de kinderen je vaak prima vertellen wat de afspraken in de klas zijn en waar ze mee bezig zijn.
  • Kinderen zijn nieuwsgierig, ze willen van alles van je weten. Dus bedenk een leuke manier om jezelf voor te stellen.
  • Zorg dat je altijd wat leuke lessen bij je hebt waar jij je comfortabel bij voelt. Spelletjes werken ook altijd goed.

 

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’