zelfstandigheid

ontwikkeling

openheid

verbondenheid

Wat maakt een goede meester of juf?

Wat maakt een goede meester of juf?

28 januari 2020 Eva Groslot

Dat kunnen we nog het beste aan de kinderen vragen. Lees wat Zylvanio (12), Lot (9), Siz (8), Ranya (11), Levi (9) en Gabriëlle (10) daarvan vinden!

  • ‘Een goede juf of meester geeft je zelfvertrouwen.’
  • Je kunt goed uitleggen, ‘ook aan kinderen die ergens niet zo goed in zijn’.
  • Humor is belangrijk. ‘Dat is goed voor de sfeer.’
  • Goed taalgebruik is belangrijk. Dus je praat netjes Nederlands en je bent duidelijk.’
  • De kinderen moeten je kunnen vertrouwen. ‘Als ik iets in vertrouwen vertel, deelt juf of meester dat verder met niemand.’
  • ‘Als ik een probleem heb, kan ik bij mijn leerkracht terecht.’ Jij luistert, denkt mee en helpt.
  • Natuurlijk ga je met je tijd mee. ‘Dus je kunt met een digibord werken. En je doet een dab voor de klas.’
  • ‘Je denkt in oplossingen.’
  • Creativiteit is onmisbaar. ‘Jij bedenkt leuke thema’s, uitdagende opdrachten en gave projecten die aansluiten bij de interesse van de klas. Ook over onderwerpen die saai zijn.’
  • ‘Meester of juf houdt altijd het overzicht.’
  • Je ziet alle kinderen. ‘Ook de kinderen die wat meer aandacht nodig hebben, kinderen die alleen staan en kinderen met een beperking.’
  • ‘Alle kinderen moeten zich thuis voelen en iedereen krijgt evenveel aandacht.’
  • ‘Niet voorzeggen. Laat de kinderen zelf praten. En luister goed.’
  • ‘Kies een groep die bij je past. Ben je goed met kleuters of juist met groep 8’ers?’
  • ‘Je bent lief. En streng als het nodig is.’

Ans Repko
Onderwijskundig coördinator wetenschap en technologie

Zelfstandigheid

“Een uitspraak van Einstein is: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.’ Bij Surplus willen we deze nieuwsgierigheid stimuleren, zodat kinderen gaan onderzoeken en ontdekken. Ik nodig ze uit om hun grenzen te verleggen.”

Astrid Alfering
Leerkracht

Ontwikkeling

Bij Surplus onderzoeken we welke vernieuwingen voldoende opleveren voor de ontwikkeling van kinderen. Die integreren we in het onderwijs. Zelf volg ik de Surplus-opleiding ‘Specialist Toekomstgericht onderwijs.

Astrid Alfering

Thomas Riemers
Leerkracht

Openheid

“Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk methodes en halen we onderwerpen uit de praktijk. Wat gebeurt er in de samenleving?”

Thomas Riemers

Bastienne Bijl
Leerkracht

Verbondenheid

Bastienne Bijl: “‘Surplus is voor mij vooral verbondenheid. Er is veel ruimte om elkaar op te zoeken. Als je een vraag hebt, zeggen collega’s al snel: ‘O, kom even kijken dan.’